Bezoekje aan Derry en 19de verjaardag! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Vera Berg - WaarBenJij.nu Bezoekje aan Derry en 19de verjaardag! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Vera Berg - WaarBenJij.nu

Bezoekje aan Derry en 19de verjaardag!

Blijf op de hoogte en volg Vera

23 Juni 2013 | Ierland, Dublin

Dit zal één van mijn laatste blogs zijn die ik schrijf over mijn jaar in Ierland. Er is ondertussen alweer zoveel gebeurt, dat ik daardoor ook nog even niet de tijd had gevonden om mijn blog te schrijven. Verschillende vriendinnen van mij zijn al vertrokken naar huis en ik ben de volgende. Het voelt nog niet alsof ik wegga volgende week want er staat ook nog veel op de planning;) Ik was gebleven bij de thuiskomst van Gillian, Stephen en de jongens. Ik had ze opgehaald van de bushalte en de jongens hadden allemaal verhalen te vertellen natuurlijk! Ik was blij om ze weer te zien:) En de volgende dag hebben ze alle foto's laten zien! Het was weer gezellig om met de jongens te spelen, dat ga ik straks zeker wel missen. Maar afgelopen week waren Henry en ik aan het fietsen in het park en we hebben afgesproken dat als hij 18 is, hij me komt opzoeken in Nederland om dan samen rond te gaan fietsen! Zo lief:)

De eerste week dat ze weer thuis waren, was het nog steeds echt zomers weer. We hadden afgesproken dat we diezelfde zondag met z'n allen zouden gaan zwemmen en zo gezegd, zo gedaan. Stephen had voor ons een bbq voor lunch gemaakt, waarna we daarna naar Seapoint reden om een duik in de Ierse zee te nemen! Het was een heel gezellig familie dagje zo:) We hebben er allemaal heel erg van genoten!

Afgelopen weekend, het weekend voor de verjaardag van Astrid en mij, ben ik naar Derry geweest. Ik was nog nooit alleen gegaan, maar de meiden en ik hebben het hele jaar door plekken bezocht en iedereen was er wel een beetje klaar mee. Ik daarentegen nog niet natuurlijk;) Ik wilde van het begin af aan al naar Derry en daarom ben ik alleen op pad gegaan. Ik vertrok al vroeg op zaterdagochtend en eenmaal aangekomen in Derry was ik eerst naar de toeristeninformatie gegaan om te vragen hoe ik bij mijn hostel moest komen. Dat was wel handig dacht ik zo. Ook had ik gelijk heel wat folders verzameld natuurlijk. De weg naar het hostel was makkelijk te vinden en ik werd gelijk opgevangen door een heel aardige vrouw! De kamers, de douch, de wc, de keuken en de woonkamer, alles was heel schoon, mooi en gezellig ingericht! Dit was zeker het beste hostel waar ik tot nu toe ben geweest. Dus als iemand ooit naar Derry wil, dan weet ik nog wel plek om te overnachten;)

Mijn eerste stop was het 'Museum of Free Derry'. Het was een klein museum met eigenlijk maar twee gangpaden. Toch heb ik daar dik twee uur rondgelopen. Het eerste gangpad ging over The Troubels en het tweede gangpad ging over Bloody Sunday. Ik heb mijn tijd genomen om alles (brieven, krantenartikels etc.) te lezen. Niemand was op mij aan het wachten dus dat was eigenlijk heerlijk. Na afloop ben ik gelijk door de Bogside gelopen om het monument van Bloody Sunday te bekijken. Daar dichtbij was ook een moment geplaatst voor de hongerstakingen.. En niet ver daarvan was de Free Derry corner. En terwijl ik door de Bogside liep, zag ik op verschillende huizen allemaal muurschilderingen. Echt heel heftig allemaal.. Ik vond het wel fijn om daarna even een stukje te lopen en daarom ben ik daarna over de Peace Bridge naar de andere kant van de stad gelopen. Daar kwam ik uit bij het hoofdkwartier van de Cultuur organisatie van Derry. Derry is namelijk de cultuurstad van Europa 2013. Dus er zijn ook een hoop dingen gaande in de stad! Ook was St. Columb's Park vlakbij, waar ik een rondje in heb gelopen! De dag was alweer voorbij en de avond heb ik doorgebracht in het hostel. Gezellig op de bank met een paar Amerikanen die binnen waren gekomen;) Ook heb ik nog een hele tijd met de vrouw van het hostel gekletst. Ze heeft een zoontje van drie jaar, die er ook nog even gezellig bij kwam zitten!

De volgende dag ging ik weer op pad. Ik had eerst een ander museum bezocht dat ging over het ontstaan van Derry. Ook zeker een bezoekje waard! Rond het middaguur ben ik met een tour meegegaan. Het was een tour door de Bogside, gegeven door een man die zijn vader heeft verloren tijdens Bloody Sunday. Het was heel heftig om zijn verhaal te horen.. We zijn overal langs gelopen. We konden na afloop allemaal vragen stellen, maar ik kon gewoon niet zoveel meer zeggen (en dat gebeurt niet zo heel vaak..). Ook al wist ik al wat er was gebeurt, het was heel heftig om het van iemand te horen die het echt had meegemaakt!

Derry is echt een mooie en interessante stad. Zeker een aanrader! Toen ik zondagavond weer thuis kwam had Stephen zoals gewoonlijk wat eten voor me klaar en hebben we even gezellig met z'n drieën op de bank gekletst. De volgende dag was het alweer de verjaardag van Astrid en mij.

Ook al waren Astrid en ik niet bij elkaar, het was een leuke dag. En van Astrid gehoord te hebben, heeft zij ook een geslaagde verjaardag gehad. 's Ochtends hadden we eerst even met elkaar geskyped en toen ik later de keuken binnen kwam hadden Stephen, Gillian en de kinderen allemaal ballonnen opgehangen:) De jongens kwamen me gelijk een dikke knuffel geven en ook hadden ze en kadootje voor me. Namelijk een mok, met twee foto's van ons drieën erop geprint. Echt super leuk! Van Gillian en Stephen mocht ik mijn haar laten doen de volgende dag:) Ik heb nog koffie gedronken met de meiden en toen ik 's middags de jongens ging ophalen was het eerste wat Henry zei 'You're nineteen now:)!' We hadden een gezellige middag gehad en 's avonds kwam Stephen thuis met een taart en Mexicaans eten:) Mmm, die middag had ik trouwens nog een taart gekregen! Een vriendin van mij was langsgekomen om een zelfgemaakte taart te brengen. Echt zo lief! Er is nog voor me gezongen en 's avonds kon een drankje in de pub natuurlijk niet overgeslagen worden. Kortom, het was een geslaagde dag!

Afgelopen week was weer een druk weekje, met van alles gaande:) Zoveel dat ik nog weer een nieuw dagboek heb moeten kopen..! Ik kom straks thuis met drie dagboeken en heel wat foto's;)

Ik zie jullie snel weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Dublin

Killiney, Co. Dublin!

25 augustus 2012; Rond 3 uur in de middag verliet ik Nederland om voor 10 maanden au pair te gaan in Ierland. De vlucht ging heel snel want, nadat ik het boekje had gelezen dat ik had gekregen van mijn lieve vriendinnetjes was ik al bijna in Ierland... Ik stond te wachten op mijn koffers en werd toch wel een beetje zenuwachtig, maar toen ik door de gate kwam stonden Gillian en de kinderen (Henry en Arthur) op mij te wachten met een zelf gemaakt welkomsbord! We moesten nog een klein half uurtje rijden om bij hun huis te komen. Bij aankomst kreeg ik gelijk een rondleiding van Henry en Arthur door het huis. Gillian had zelfs al foto's opgehangen van mijn familie voor het geval ik heimee zou krijgen, hoe lief! Het zijn heel aardige mensen en proberen me echt thuis te laten voelen, het voelt gewoon na één dag al goed!

De eerste nacht in een ander bed, ander huis, ander land.. Wel even wennen hoor;) Maar toen ik wakker werd en naar buiten keek scheen de zon en het beloofde een mooie dag te worden. We zijn Killiney Hill op gegaan om de zeilboten van 'Tall ship race' uit te zien varen vanuit de haven. De jongens vonden dat geweldig, ze zijn helemaal gek van piraten;) Eenmaal weer thuis kregen we bij de thee 'home made scones' mmmmmm! They were delicious!

Een goed begin, zou ik zeggen!

Recente Reisverslagen:

01 Juli 2013

Final words..

23 Juni 2013

Bezoekje aan Derry en 19de verjaardag!

03 Juni 2013

Galway, vistite en nog meer volleybal!

17 Mei 2013

Piratenfeest, Cork en Cashel!

03 Mei 2013

Karen op bezoek!
Vera

Actief sinds 26 Aug. 2012
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 10848

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2012 - 25 Juni 2013

Killiney, Co. Dublin!

Landen bezocht: